Uitwisselen van medewerkers tussen Zorg- en Welzijnsorganisaties

Pilotvoorstel mei 2023


FierZ start in september een pilot om professionals tussen Zorg en Welzijnsorganisaties in samenwerkingsverband uit te wisselen. We horen graag of jullie organisatie ook interesse heeft om deel te nemen. Voor meer informatie kun je bellen, mailen of komen we langs (info@FierZ.nl of T:0616415666). We horen graag of jullie organisatie interesse heeft voor 12 juni 2023. (NB: met een aantal  organisaties lopen nu gesprekken rondom de uitvoering van de pilot. Mocht jou organisatie ook nog willen aansluiten, dan horen we dat graag)


Pilotvoorstel

Het uitwisselen en ontwikkelen van werknemers draagt bij aan het behoud van goede werknemers voor de organisatie en de sector. Daarnaast zien we dat het uitwisselen van personeel een goed alternatief kan zijn voor commerciële inhuur of zzp-ers. 

Wij zijn ervan overtuigd dat het uitwisselen van werknemers efficiënter uitgevoerd kan worden in een samenwerkingsverband. In de vorm van een pilot willen we dit graag samen met organisaties gaan onderzoeken. Wij zoeken organisaties die voor de duur van 9 maanden willen deelnemen aan deze pilot gericht op het uitwisselen van personeel.

Hoe werkt het?


Wat wordt er verwacht?

  • Een bijdrage aan projectleiderkosten tussen de €500-1500 p/m per organisatie (afhankelijk van de grootte van de organisatie (zie punt 2.)
  • Een werkcultuur waarin innovatie, ontwikkeling en de medewerker centraal staat
  • De wil om bij te dragen aan het behoud van personeel in de gehele sector


Wat krijgt de organisatie terug?

  • Medewerkers uitlenen én inhuren tegen compensatie van het brutoloon.
  • Uitwisselen van medewerkers betekent ook uitwisselen van ideeën, ervaringen en succesverhalen. Dit bevordert ontwikkeling, innovatie en samenwerking. 
  • Medewerkers en leidinggevenden die het verschil willen maken en begeleiding krijgen om dat ook in jouw organisatie te gaan doen. 


Deze pilot start per 1 september. We horen graag of jullie organisatie interesse heeft om deel te nemen voor
12 juni. Voor meer informatie kun je bellen, mailen of komen we langs.

Onderstaande aanvullende informatie: 

  1. Wat doet Stichting FierZ
  2. Berekening financiering en voorbeeld van een uitwisseling
  3. De 5 voordelen van deelnemen aan de pilot


FierZ is een stichting zonder winstoogmerk en met een BTW-vrijstelling. Het doel van FierZ is om organisaties te ondersteunen bij ontwikkeling in de Zorg en Welzijnssector.


1. Wat doet FierZ:

Professionele groei door uitwisseling binnen zorg en welzijn

Stichting FierZ helpt zorg- en welzijnsorganisaties aan goede mensen en helpt ambitieuze professionals aan een goede plek om zich verder te ontwikkelen. Zo lossen we twee grote problemen in de zorg- en welzijnssector tegelijk op: ‘Hoe vind ik goede mensen?’, en ‘Hoe kan ik mijn professionele ontwikkeling een boost geven?’

Sector met veel uitdagingen

De zorg & welzijnssector heeft de nodige uitdagingen: toenemende werkdruk, groeiende personeelsschaarste, hoog verloop en veel uitstroom. Veel ambitieuze professionals kunnen niet doorgroeien in de organisatie waar ze werkzaam zijn. De cijfers uit het Uitstroomonderzoek Regioplus 2021 spreken boekdelen:

  • 38,4% verlaat de werkgever vanwege gebrek aan uitdaging en doorgroeimogelijkheden
  • 21% van de uitgestroomde medewerkers verlaat de zorg- en welzijnssector zelfs helemaal
  • 30,7% gaf als reden voor vertrek de werksfeer en wijze van aansturing
  • 20,5% geeft aan dat betere communicatie door leidinggevende het vertrek had voorkomen


Goed leiderschap is essentieel

Wij zijn ervan overtuigd dat de medewerkers in de zorg- en welzijnssector de sleutel zijn tot verandering van de sector en dat goed leiderschap hierin essentieel is. Goed leiderschap begint met sterk persoonlijk leiderschap. Dat betekent: luisteren naar je intuïtie, lastige onderwerpen bespreekbaar maken en tegen gewoontes in durven gaan. Sterke leiders creëren zo intrinsiek gemotiveerde werknemers die niet alleen een verschil willen, maar ook kunnen maken. 

Onze oplossing: talent uitwisselen tussen organisaties

Stichting FierZ laat ambitieuze professionals tijdelijk opdrachten uitvoeren in andere organisaties. Zo kunnen zij zich professioneel ontwikkelen, terwijl de organisatie profiteert van hun leiderschapstalent en inzet.

Momenteel detacheren we professionals met leiderschapstalent tussen organisaties en van buiten de sector voor een tarief van 1,8x het brutoloon. Wij denken dat dit nog voordeliger en met meer impact kan in een samenwerkingsverband zodat organisaties nog meer dan nu kunnen profiteren van uitwisselingen. 


2. Berekening financiering en Voorbeeld van een uitwisseling

De bijdrage aan de projectleiderskosten deze pilot is afhankelijk van de grootte van de organisatie; €500,- voor een organisatie tot 500 medewerkers, €1000,- tot 1000 medewerkers en €1500 vooreen organisatie met meer dan 1000 medewerkers.


De duur van de pilot is ingesteld op 9 maanden. Na 6 maanden zal een tussenevaluatie plaatsvinden. 

Voorbeeld: organisatie van 500 medewerkers

Richtlijn: 5 mensen uitlenen of  inlenen

projectleider €500 p/m (vrijgesteld van btw) = gemiddeld 6 uur per maand inzet

6 uur wordt besteed aan: 

  • contacten onderhouden over project en kandidaten met MT en HR 
  • nauwkeurige selectie; kandidaten worden geselecteerd op basis van zelfreflectie, de wil om zichzelf verder te ontwikkelen, competenties en potentie en de ambitie om het verschil te maken.
  • zoeken van een geschikte plek voor de kandidaten
  • begeleiding bij persoonlijke ontwikkeling van de kandidaat

De inlenende organisatie bekostigt het brutoloon plus €200 per maand voor een (persoonlijk) leiderschapstraject voor de kandidaat die zij inhuren;

In het leiderschapstraject ‘Krachtig leidinggeven in de zorg’ leren deelnemers in 10 maanden hoe ze het beste uit zichzelf en hun team kunnen halen. In kleine groepen, met ervaren trainers ontvangen ze een ontwikkeltraject op maat. Tijdens de laatste periode van het traject worden de deelnemers uitgedaagd om (met begeleiding vanuit FierZ) een innovatie of kwaliteitsproject te starten. 


Voorbeeld:

Medewerkster A werkt bij organisatie A. Ze werkt al een flink aantal jaren in dezelfde functie en wil graag doorgroeien. Organisatie A wil haar daar graag de mogelijkheid toe geven maar heeft niet de functie of de capaciteit voor de begeleiding. 

Medewerkster A voldoet aan de selectiecriteria en wordt gedetacheerd naar Stichting FierZ. Organisatie A stuurt een factuur naar FierZ voor de compensatie van het brutoloon voor de periode dat medewerker A elders gedetacheerd is. 


Organisatie B heeft een vacature voor bijv. een teamleider. Organisatie B legt aan FierZ uit wat de functie inhoudt, welke soft- en hard skills en competenties nodig zijn. FierZ stelt bij voorkeur meer dan 1 kandidaat voor die volgens de nauwkeurige selectie geschikt is voor de functie; Medewerkster A wordt voorgesteld; als zij aan de slag gaat dan betaalt organisatie B het brutoloon + €200 ontwikkelingsbudget voor medewerkster A aan Stichting FierZ. Medewerkster A wordt daarbij voor gemiddeld 8 uur in de maand vrijgesteld voor training/coaching/ intervisie.


Een optie die we aanbieden als er binnen de pilot geen geschikte kandidaten zijn:

Medewerkster C komt van buiten de sector (of deelnemende organisaties); als zij aan de slag gaat betaalt organisatie B het brutoloon x 1,8 aan stichting FierZ en medewerkster C wordt ook voor gemiddeld 8 uur in de maand vrijgesteld voor training/coaching/intervisie. 

Bij wederzijdse instemming kunnen professionals zonder bijkomende kosten overgenomen worden. Professionals kunnen maximaal voor een periode van 3 jaar via FierZ gedetacheerd worden naar verschillende organisaties. Detachering is met het doel elders ervaring op te doen om die in de eigen organisatie weer in te zetten of met het doel om elders weer een nieuwe vaste uitdaging te vinden. 

FierZ matcht kandidaten op basis van ervaring, competenties en potentie, over de branches heen. 


3. De 5 voordelen van deelnemen aan de pilot

Als je een medewerker via ons inhuurt, bied je een ambitieuze professional de kans om door te groeien. Daarmee behoud je talentvolle medewerkers voor de sector en versterk je het leiderschapsniveau in zorg en welzijn. Daar hebben de patiënten en cliënten veel baat bij. Ook voor jouw organisatie zijn er heel interessante voordelen.

Er zijn al personeelstekorten, waarom zou je dan een medewerker uitlenen? Straks gaan ze bij een van die andere organisaties in dienst en ben je ze kwijt. Dat zijn terechte zorgen. Toch heeft uitlenen via FierZ veel voordelen. Niet alleen voor jouw medewerkers en voor de zorg- en welzijnssector, maar ook voor jouw organisatie.


Voordeel 1: lagere kosten en vergoeding van het brutoloon

Stichting FierZ heeft een btw-vrijstelling en geen winstoogmerk. Daarom is een professional inhuren via ons goedkoper. Tijdens de pilot betaalt een organisatie (naast projectleiderkosten) niet meer dan het brutoloon + €200 ontwikkelbudget voor het inlenen van medewerkers. Bovendien kun je de professional kosteloos van ons overnemen als er een match is.

Gedurende de periode van uitleen krijgen organisaties het brutoloon van de medewerker vergoed. 


Voordeel 2: nauwkeurige selectie & begeleiding = tijdswinst voor de organisatie

Over de match gesproken: we stoppen veel tijd en aandacht in de selectie. En dat loont. Zo garanderen we dat de professionals die we detacheren over de juiste competenties en ervaring beschikken. Zelfs als ze het werk zelf nog nooit hebben gedaan. Onze unieke selectiemethode zorgt voor extra gemotiveerde mensen. Wij nemen niet alleen de selectie voor onze rekening, maar begeleiden de professional intensief gedurende het traject. Dat scheelt jou en je organisatie veel tijd en de professional groeit sneller in zijn of haar rol.


Voordeel 3: gemotiveerde mensen met een frisse blik

Door een medewerker via FierZ in te huren, bied je een ambitieuze professional de kans om door te groeien in de zorg- en welzijnssector. Die kans geeft mensen veel motivatie, en daar profiteert jouw organisatie weer van. Die ambitieuze professional neemt niet alleen een bak motivatie mee, maar ook een frisse blik. We detacheren onze professionals bij meerdere organisaties waar ze verschillende rollen vervullen en opdrachten uitvoeren. De inzichten die onze professionals zo opdoen, daar profiteert jouw organisatie ook weer van. Met onze unieke vorm van detachering bereiken we dat zorg- en welzijnsorganisaties meer van elkaar leren, en de hele sector erop vooruitgaat.


Voordeel 4: onderscheidende werkplek

Door medewerkers de mogelijkheid te bieden zich tijdelijk te ontwikkelen in andere organisaties, onderscheidt jouw organisatie zich als werkgever. Jij laat zien dat bij jou medewerkers en hun ontwikkeling de aandacht krijgen die ze verdienen. Dat maakt je extra aantrekkelijk als werkgever en daarmee trek je talent aan. Bovendien hebben gemotiveerde medewerkers en leidinggevenden een positief effect op het werkplezier binnen de organisatie. En als mensen hun werk met meer plezier doen, merk je dat meteen aan de kwaliteit. 


Voordeel 5: juiste mensen op de juiste plek

Uiteindelijk is het voor iedereen beter als de juiste mensen op de juiste plek zitten. Medewerkers zijn gemotiveerder, nemen regie over hun eigen ontwikkeling en doen hun werk beter. En de processen lopen soepeler en efficiënter. Daar profiteren de patiënten en cliënten uiteraard flink van. Door binnen de sector personeel uit te wisselen, behouden we niet alleen talentvolle mensen voor de sector, maar zetten we ook de juiste mensen op de juiste plek. 


Deze pilot start per 1 september. We horen graag of jullie organisatie interesse heeft om deel te nemen voor 12 juni. Voor meer informatie kun je bellen, mailen of komen we langs:

info@FierZ.nl of 061641566

paper_plane

Neem vrijblijvend contact op

Wil je meer weten over de pilot? Bel: 06-16 41 56 66 , mail naar info@fierz.nl of laat hieronder je telefoonnummer achter. Dan bespreken we vrijblijvend wat dit unieke leiderschapstraject kan betekenen voor jouw ontwikkeling of die van je medewerkers.

Neem contact met ons op